Anketa o demokracii a svobodě 1

10.09.2023

Vážení a milí čtenáři,

vítám vás u dnešního článku, ve kterém se dozvíte, jak probíhala anketa o Svobodě a demokracii a budete se moci nahrávky pustit a poslechnout si je.

Všem byla položena stejná otázka - "Co si představujete pod pojmem demokracie a co je pro Vás svoboda?"


Ze všeho nejdříve bych vám ale rád vysvětlil, jak vůbec tento nápad vznikl.

V roce 2020, v době pandemie, jsem si řekl, že sedět doma už opravdu není zábavné a chtěl jsem jít konečně ven, povídat si s lidmi. 

Přemýšlel jsem, co udělat a právě anketa mi připadala jako nejlepší možnost.

Zajímalo mě, co si lidé, žijící v roce 2020, v době koronavirové, se všemi různými omezeními myslí o svobodě a demokracii.

Anketa probíhala po celé Praze, celkem se mi podařilo nahrát 13 vstupů od různě starých lidí - od dětí až po starší důchodce.

Pro tento článek jsem vybral sedm ze všech nahrávek, které mi přišly nejzajímavější.


Prvním vstupem je krátký rozhovor s mladou fotbalistkou, někde mezi 10 - 12 lety, kterou jsem potkal na fotbalovém hřišti.

V nahrávce si můžete poslechnout, co si myslí o demokracii a svobodě a co si pod těmito pojmy představuje ona.

Je zajímavé vidět, jak vnímají svobodu různí lidé, děti nebo penzisti.


Druhou nahrávkou, kterou si můžete poslechnout, je povídání s přibližně 35 letou ženou, která mi odpověděla nejen na mé otázky, ale po vypnutí diktafonu jsme si asi ještě pět minut povídali.

Právě toto je dle mého názoru to nejlepší, co se vám může při rozhovoru stát - nenucené povídání a zajímavé informace, které z vyprávění respondenta přichází.


Další člověk, se kterým jsem mluvil, byl přibližně 40 letý muž, který spíše, než svůj osobní názor, řekl definici obou pojmů.

Tento pán se jako jeden z mála na nic neptal mě a hned po rozhovoru odešel.


Čtvrtým člověkem byl asi 50 letý pán, který, jak sám řekl, nikdy svobodu ani demokracii nezažil.

Podle něj svobodný a demokratický svět neznáme a teprve k němu pomalu směrujeme.

Pán byl druhým člověkem, který hned odešel a ani neřekl nashledanou.

Názor si udělejte sami.


Muž, kterému bylo přibližně 70 let, se mě ptal, co vlastně dělám a na co bude nahrávka využita.

Všem jsem vždy před začátkem rozhovoru řekl, co dělám a k čemu nahrávku využiji, ale tento pán byl z celé ankety nadšený a hned se jal odpovídat, ani jsem nestihl vytáhnout diktafon a proto byl na nahrávce rozmrzelý, že to musel opakovat na diktafon znovu.


Dalším člověkem byla asi 70 letá paní, která se zajímala o celý projekt asi ze všech nejvíce.

Na konci rozhovoru jsem diktafon vypnul uprostřed toho, co paní mluvila.

Ptala se mě na spoustu otázek a mluvili jsme spolu asi 15 minut.


Posledním člověkem, kterého nahrávku si můžete pustit, je 75 letá žena, která byla posledním dotazovaným a byla velice příjemná a dokonce si s námi, i přes berle a zlomenou nohu, povídala.

Doufám, že se vám trochu jiný styl článku, než na jaký jste zvyklí, líbil.

Berte prosím jen na vědomí, že mi v době nahrávání bylo 11 let a vyjadřování nebylo na nějaké vysoké úrovni.

Povídání, rozhovory, nahrávky, to všechno bylo neuvěřitelně zajímavé a přínosné.

Děkuji všem respondentům za jejich odpovědi, bez nich by tento projekt nemohl vzniknout.


Přeji vám pěknou neděli.

Jáchym Jírovec