Světová metra

11.02.2024

Vážení a milí čtenáři našeho webu, 


při svých cestách po světě jsem měl možnost zjistit, jak v dané zemi či městě funguje městská doprava.

V dnešním článku se zaměříme na významnou část infrastruktury městské hromadné dopravy, páteřní dopravní prostředek, spolehlivý a rychlý přesun po městě. Řeč není o ničem jiném než o metru.

V každém navštíveném městě nebo místě se snažím využívat primárně hromadné dopravy a chůze, a proto se v tomto článku zaměříme na systémy metra ve světě, jejich využití, praktičnost, vzhled, zajímavosti, a samozřejmě vlastní zkušenosti.

Čeká na vás 5 systémů metra, které mě zaujaly nejvíce.


1. Newyorské metro


Začínáme na druhé straně světa, ve Spojených státech amerických, konkrétně v největším a nejlidnatějším městě USA, v New Yorku.

Právě sem vedla má první cesta do Ameriky, na jízdu slavným metrem v The Big Apple jsem se velice těšil.

Od všech, kteří někdy v NYC metrem jeli, jsem slyšel jen samou kritiku a negativa - nečistota, nebezpečno, nepřehlednost.

Já mám naopak úplně jinou zkušenost, hned při vstupu se nás ujal mladý muž, který, i přesto, že spěchal, nám vysvětlil, jak kupovat jízdenky, jak se orientovat a jak se dostat tam, kam potřebujeme.

Ani informace o špinavosti prostor metra nebo jejich souprav se mi nepodařilo potvrdit, jak se sami můžete přesvědčit na třetí fotografii, nástupiště je čisté, prostorné a přesně jsem věděl, kam jít, abych dojel správně.

Všude byly přehledné mapy, ve kterých se dalo dobře orientovat, navíc jsem si vše vyhledal na telefonu, v aplikacích Citymapper nebo Google Maps, takže i přes velikost systému je vše dobře udělané, není to těžké na pochopení.

Uvědomuji si, že na periferiích, či na jiných méně využívaných stanicích může být situace diametrálně odlišná, ale já mám zkušenosti pouze dobré.




2. Vídeňská U-Bahn


Město, které si je s Prahou podobné více, než jakékoliv jiné. Vídeň, hlavní město Rakouska. 

Vídeňské metro je opravdu propracované, intenzita spojů se řídí podle obsazenosti, je čisté a doveze vás téměř všude.

V některých metrech v jiných městech není ve vozech dobře rozumět hlášením, ovšem ve Vídni bylo vše dostatečně nahlas, dobře jsem se orientoval.

Na většině linek je možnost na stejnou jinou linku přestoupit i více než dvakrát, vše je dobře propojeno, a hlavně možnost přestupovat z metra přímo na vlakovou dopravu jsme při našich výletech často využívali.

Tato U - Bahn je velice příjemná, čistá a prostorná, vše je čitelné a moderní.

Navíc velkou část tras jezdí po povrchu, což můžou lidé ocenit.

Jízda linkou U4 je tedy i velmi příjemnou prohlídkou města, jeho známých i neznámých míst.


3. Berlínská Stadtbahn


Stejně jako ve Vídni, i v Berlíně jezdí U - Bahn a princip a koncept těchto systému je velice podobný.

Jako primární výhodu vidím četnost nádraží v centru města, která jsou zároveň stanicí metra a zároveň stanicí vlaku, což znamená, že se po eskalátorech dostanete z podzemí rovnou na nástupiště, odkud se můžete vlakem přepravit na periferie i mimo město. 

My jsme tuto možnost využívali často, při našich výletech, například, když jsme se ze stanice Tempelhof (letiště s významným historickým kontextem - ústřední letiště nacistického Německa, v komunistické éře takřka jediným spojením Východního Berlína se Západem [Západním Berlínem] - letecký most, dnes největší park v centru města na světě) potřebovali dostat zpět do centra, využili jsme místní S - Bahn, která vás dostane téměř kamkoliv díky svým cirkulačním linkám (přestupy na metra, dálkové vlaky, cesta na periferie).

Přeprava metrem je rychlá, poměrně levná a spolehlivá, takže propojovat procházky a cesty metrem je naprosto ideální kombinace.

Stanice jsou velice pěkné, často tematické, historicky (vzhledem k místu) vyzdobené.


4. Washingtonské metro


Metro v hlavním městě USA, ve Washingtonu D.C., první z našeho seznamu, které na poprvé nezapůsobilo úplně dobře.

Vstupujeme do prostor vestibulu, kupujeme jízdenky, a jdeme čekat na soupravu modré linky na nástupiště. Tabule ukazuje, že má metro přijet za 3 minuty. Realita je ovšem jiná, bez jakékoliv informace metro nabírá na zpoždění, lidé po deseti minutách začínají být vystresovaní (modrá linka vede na Mezinárodní letiště Ronalda Reagana, takže pro turisty s kufry toto může být závažný problém), já si mezitím procházím stanici, fotím a natáčím, ovšem i mě to po 30 minutách čekání začne poměrně štvát.

Celkově čekáme 40 minut, následná cesta probíhá v pořádku, prohlédneme si Arlingtonský hřbitov (jeden z největších hřbitovů, státní pohřby, významné pohřebiště vojáků) a chceme jet zpět, do centra.

Na automatu k prodeji jízdenek si zvolíme jízdu a chceme zaplatit, ovšem, zde nelze platit platební kartou, ale pouze hotovostí, a to přesnou částkou, což je poměrně velký problém.

Naštěstí máme i mince, a tak se na potřebné jízdenky peníze najdou.

Pro některé by toto ovšem mohl být celkem problém.

Celý dojem z metra mám rozporuplný, stanice se mi líbí, metro je moderní, vagóny prostorné, ovšem zpoždění a těžký nákup jízdenek dobrý pocit kazí.


5. Pražské metro


Dostali jsme se na konec našeho žebříčku, konečně k Praze. S tímto metrem mám největší zkušenosti, využívám ho každý den k přepravě po městě.

Pražské metro je nejen velice spolehlivé, rychlé, příjemné, ale i estetické, se zajímavými prvky.

Někdo metro považuje pouze za prostředek mezi místem A a místem B, já si v metru všímám zajímavých detailů, jakými je například reklama v tunelu mezi stanicemi Dejvická - Bořislavka, která ovšem zaujme většinu lidí. Nově je i zrekonstruovaná stanice Jiřího z Poděbrad, která stále zachovává původní vzhled celé linky A, je moc pěkně udělaná, a také se zde testuje nový navigační systém. Ten se mně osobně velice líbí, ale má i značné praktické nevýhody - bílá na černé, tedy horší čitelnost na delší vzdálenost, místy špatné značení. Názor na novou grafiku si ovšem musíte sami!

Pražské metro je naprosto nejdůležitějším, stěžejním a nejvyužívanějším dopravním prostředkem, denně ho využije přes 1,6 milionu osob! 

Je proto důležité, aby vše dobře fungovalo. A ono dobře funguje, jezdí často a nemá zpoždění.


Bonus: Mikulášská souprava v Praze


Jako bonus pro tento článek jsem zvolil mikulášské soupravy v pražském metru. 

Každý rok DPP pořádá tuto mikulášskou akci nejen pro děti, ale i pro fanoušky metra.

Na tyto jízdy je totiž nasazována nejstarší souprava pražského metra Ečs (těžké metro sovětského typu), které v Praze jezdily v 70. letech 20. století.

Jízd je za Mikulášský den hodně, v každém je čert, Mikuláš a anděl, kteří udělují odměny cestujícím v metru.

Metro je vánočně vyzdobené a celá akce mi přijde jako velice povedená.


K závěru tohoto článku bych rád řekl, že cestovat je velice přínosné, dává vám to veliký rozhled, máte lepší obrázek o dění doma i ve světě, proto cestujte, jak nejvíce je to jen možné.


Jáchym Jírovec